Wednesday, August 7, 2013

Kuliah 5: Kesantunan Merentas Budaya

Konsep Budaya
(Nota + Nota Tambahan)

  • Budaya atau kebudayaan (daripada perkataan Sanskrit buddayah, yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi, yang bermaksud budi pekerti atau akal.)
  • Secara amnya, budaya membincangkan hal-hal berkaitan dengan budi dan akal manusia.
  • Di dalam pengertian yang luas pula, budaya bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia.
  • Di dalam bahasa Inggeris, kebudayaan disebut sebagai culture, yang berasal daripada perkataan Latin colore yang bermaksud menanam atau mengerjakan.
  • Kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan masyarakat.
  • Edward B. Taylor melihat budaya sebagai satu konsep menyeluruh yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, tatasusila, undang-undang, adat resam dan lain-lain kebolehan serta kebiasaan yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota masyarakat.
    Edward B. Taylor
  • Kamus Dewan Bahasa: Budaya bermaksud tamadun atau peradaban atau akal budi (cara berfikir, kelakuan dan lain-lain).
  • Koentjaraningrat (2002) memecahkan budaya kepada tujuh unsur:
    • Sistem kepercayaan dan upacara keagamaan
      • Di Malaysia, terdapat empat agama yang utama yang dianuti oleh pelbagai kaum, iaitu
          • Agama Islam yang dianuti oleh orang Melayu
          • Agama Buddha yang dianuti oleh orang Cina
          • Agama Hindu yang dianuti oleh orang India
          • Agama Kristian
    • Sistem dan organisasi kemasyarakatan
      • Masyarakat negara Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum, iaitu:
          • Kaum Melayu
          • Kaum Cina
          • Kaum India
          • Kaum Peribumi seperti Kaum Iban, Kaum Kadazandusun, Kaum Bidayuh, Kaum Melanau dan sebagainya.
    • Sistem pengetahuan
    • Bahasa
      • Bahasa yang digunakan di Malaysia:
          • Bahasa Melayu
          • Bahasa Inggeris
          • Bahasa Cina
          • Bahasa India
    • Kesenian
      • Masyarakat Malaysia mempunyai warisan seni budaya mengikut kaum masing-masing:
          • Muzik
          • Tarian
          • Alat Muzik
          • Dan Lain-Lain
    • Sistem pendapatan hidup
    • Sistem teknologi & peralatan

  • Kebudayaan diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi.
  • Daripada kesemua pengertian ini, kebudayaan bolehlah disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan  pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.
  • Kesantunan, dalam konteks yang lebih luas, tidak merujuk kepada kesantunan berbahasa semata-mata tetapi juga merujuk kepada aspek non verbal seperti tingkah laku, mimik muka,dan nada suara.
  • Lakoff (1975) mendefinisikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi.
  • Fraser dan Nolan (1981) pula menyatakan bahawa kesantunan berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar bagi mengekalkan hubungan yang harmoni dalam komunikasi.
  • Selain itu, kesantunan dianggap sebagai usaha mengurangkan Tindakan Ancaman Muka (TAM) dalam perbualan terhadap pendengar ( Brown dan Levinson, 1987).
  • Jadi, konsep kesantunan tidak lengkap jika  perbincangannya terbatas kepada aspek berbahasa dan perlakuan semata-mata, jika tidak dikaitkan dengan konsep keikhlasan.
  • Seseorang itu boleh menuturkan kata-kata yang indah atau menunjukkan tingkah laku yang sopan dalam sesuatu situasi, tetapi perlakuan tersebut belum pasti menggambarkan keikhlasannya.
  • Manusia boleh bertopeng dengan pelbagai wajah untuk untuk mencapai hasratnya, sedangkan hakikatnya tiada sesiapa yang tahu.
  • Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh suatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat yang disepakati dalam interaksi sosial.
  • Walaupun konsep kesantunan terdapat dalam semua budaya atau masyarakat, namun terdapat juga perbezaannya.
  • Maksudnya adalah nilai kesantunan adalah berbeza-beza di antara masyarakat di dunia ini.
  • Contohnya, nilai A dikatakan santun dalam masyarakat A, namun nilai itu dianggap tidak santun dalam kalangan masyarakat B.
  • Dalam kalangan masyarakat Melayu, gadis yang duduk bersila dianggap tidak santun manakala bagi masyarakat Cina pula, gadis yang duduk bersila tidak akan dianggap tidak santun.
  • Selain itu, perempuan kaum Melayu tidak boleh bermain bola sepak takraw kerana perbuatan ini tidak santun. Tetapi bagi masyarakat Cina dan masyarakat India pula, perempuan boleh bermain semua jenis permainan bola.
  • Penilaian kesantunan bergantung kepada budaya atau perbuatan yang ditakrifkan santun dalam masyarakat masing-masing. ( KESANTUNAN MERENTAS BUDAYA)
  • Konsep kesantunan tidak harus tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja.
  • Konsep kesantunan merentas budaya yang pelbagai.
  • Pemahaman tentang apa yang dikatakan SANTUN dalam pelbagai budaya harus diberi penekanan dalam proses berkomunikasi.
  • Apabila proses komunikasi melibatkan pelbagai budaya, komunikasi silang budaya akan berlaku.
  • Komunikasi silang budaya merupakan komunikasi yang melibatkan individu daripada latar budaya yang pelbagai.
  • Komunikasi ini berlaku apabila kita bercakap dengan orang yang berbeza bangsa, ras, bahasa, agama, tingkat pendidikan dan status sosial.
  • Komunikasi silang budaya ialah komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan jantina dalam pelbagai konteks pendidikan, politik, teknologi dan lain-lain.
  • Komunikasi silang budaya dipengaruhi oleh pandangan terhadap dunia, kepercayaan dan tingkah laku, sistem kod serta tanggapan terhadap hubungan.
  • Jadi segala komunikasi yang terjadi ini dapat dilangsungkan dengan lebih toleransi serta dapat mencapai matlamat yang maksimum jika nilai-nilai kesantunan sesuatu budaya atau masyarakat dapat difahami dan dihayati.
  • Respon terhadap budaya terdiri cara berkomunikasi, keadaan komunikasi, bahasa dan gaya bahasa serta perilaku bukan verbal.
  • Budaya dan komunikasi mempunyai hubungan yang rapat.
  • Budaya akan mempengaruhi cara kita berkomunikasi. Hal ini kerana komunikasi terikat rapat dengan budaya.
  • Budaya berbeza maka tingkah laku dalam komunikasi juga akan berbeza.
  • Cara kita berkomunikasi, keadaan komunikasi, bahasa dan gaya bahasa yang digunakan melambangkan budaya kita iaitu nilai yang dipegang.
  • Perbezaan budaya akan meningkatkan risiko dalam komunikasi iaitu menyebabkan berlakunya salah faham.
  • Dalam amalan yang biasa di Barat, seperti mencium pipi wanita yang tiada pertalian dianggap lazim sebagai cara menghormati tetamu.
  • Namun bagi masyarakat Timur pula, tingkah laku ini merupakan perbuatan yang tidak sopan.
  • Pandangan mata secara terus juga dianggap tidak sopan bagi masyarakat Timur terutamanya bagi masyarakat Jepun kerana perbuatan ini dianggap tidak merendah diri. Anggapan ini merupakan asas utama dalam budaya komunikasi masyarakat Jepun.
  • Budaya ini berbeza pula dengan budaya masyarakat Barat. Sekiranya seseorang itu tidak melakukan pandangan mata, beliau akan dianggap menyimpan muslihat dan menyangsikan.
  • Dalam masyarakat Melayu, melayan tetamu sangat diutamakan walaupun seseorang itu dalam keadaan sibuk. Walau bagaimanapun, bagi masyarakat Korea, mereka akan memberitahu secara terus terang dan menyuruh tetamu untuk balik sekiranya mereka sibuk.
  • Jika tetamu itu merupakan Orang Melayu, sudah pasti akan menimbulkan perasaan kecil hati mereka.
  • Di samping itu, masyarakat di negara Barat boleh memakai kasut ke dalam rumah mereka. Tetapi bagi kebanyakan masyarakat Timur, mereka tidak boleh memakai kasut ke dalam rumah kerana perbuatan ini akan dianggap tidak sopan.
  • Kesantunan sangat penting bagi negara yang mempunyai masyarakat majmuk seperti di Malaysia.
  • Perpaduan akan dicapai melalui amalan kesantunan yang diamalkan dalam kehidupan seharian. Namun, masalahnya ialah terdapat perbezaan budaya antara masyarakat Melayu, India, Cina dan kaum lain.
  • Jadi, saling memahami dan menghayati nilai-nilai budaya kaum yang berlainan adalah penting bagi masyarakat Malaysia kerana ia akan mempengaruhi amalan kesantunan.
  • Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat Melayu:
  • Berpegang kuat pada adat resam dan agama
    • Kaum Melayu perlu mematuhi segala ajaran agama Islam dan tidak boleh melanggari ajaran agama.
    • Kaum Melayu tidak boleh melakukan aktiviti yang melanggari ajaran agama Islam seperti minum arak dan makan makanan yang tidak halal dan sebagainya.
  • Memberi salam apabila bersua
    • Memberi salam sambil bertanya khabar apabila berjumpa dengan orang lain sama ada orang yang dikenali atau tidak merupakan tingkah laku yang sopan santun dalam kalangan masyarakat orang Melayu.
  • Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap
    • Menyampuk adalah perbuatan yang tidak santun terutamanya apabila orang tua sedang bercakap. Orang muda seharusnya menumpukan perhatian apabila orang tua sedang bercakap dan hanya bertutur selepas orang tua sudah habis bercakap.
  • Kata sapaan
    • Kata sapaan merupakan kaedah yang digunakan oleh sesuatu masyarakat atau bangsa untuk menegur atau menyapa seseorang, sama ada dalam konteks rasmi ataupun tidak rasmi. 
    • Dalam kalangan masyarakat Melayu, kata sapaan boleh dipengaruhi oleh faktor umur, status, kedudukan, pangkat seseorang dalam masyarakat. Selain itu, kata sapaan juga dipengaruhi oleh kedudukan seseorang dalam keluarga.
  • Kata gelaran
    • Gelaran merupakan suatu kata awalan atau akhiran yang ditambah kepada nama seseorang sama ada menandakan darjah kebesaran atau kedudukan seseorang secara rasmi tidak tidak kira ia adalah kelayakan professional atau akademik.
    • Contohnya, Ph.D, MD, IEng dan sebagainya.
  • Panggilan
    • Kata panggilan sebenarnya lebih kurang sama dengan kata sapaan.
    • Contohnya, panggilan ayah, ibu, adik, abang, kakak dan sebagainya yang digunakan di dalam sebuah keluarga.
  • Bersalam
    • Bersalam adalah budaya masyarakat Melayu.
    • Bersalaman mestilah dibuat dengan menggunakan cara yang betul supaya kedua-dua belah pihak dapat merasai kasih sayang dan silaturahim serta dapat memahami antara satu sama lain.
  • Bertanya khabar
    • Bertanya khabar juga merupakan budaya masyarakat Melayu. Tingkah laku ini lazimnya akan dibuat selepas bersalaman antara satu sama lain.
    • Bertanya khabar bertujuan untuk memahami antara satu sama lain dengan lebih mendalam.
  • Melayan tetamu
    • Dalam ajaran Islam, umat Islam dituntut untuk melayan tetamu yang pergi ke rumah tuan rumah dengan layanan yang paling baik.
    • Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat hendaklah memuliakan tetamu dengan memberi layanan kepadanya."
  • Menghormati orang tua
    • Menghormati dan berbakti kepada kedua-dua orang tua bagi masyarakat Melayu adalah wajib.
    • "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa". (QS. An-nisa : 36)
    • Demikian Allah SWT sudah menetapkan perintah- Nya agar anak haruslah berbuat baik kepada kedua -dua orang tua.
  • Dan lain-lain

Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat Cina


  • Tunduk ketika memberi salam.
    • Bagi masyarakat Cina, tunduk ketika memberi salam adalah dianggap sebagai satu tingkah laku yang sopan santun.
    • Tingkah laku ini bertujuan untuk menunjukkan perasaan hormat dalam hati kita terhadap orang lain.
       Menunduk ketika memberi salam adalah lazim
      dalam masyarakat Cina pada zaman dahulu.
  • Orang tua makan dahulu.
    • Dalam "Di Zi Gui" iaitu karya yang ditulis oleh Li Yu Xiu (1662-1722), penulis telah menasihati orang muda supaya sentiasa memberi keutamaan kepada orang tua semasa makan. Orang muda mesti menunggu orang tua makan dahulu sebelum mereka mula menjamu selera.
  • Tunggu sehingga semua ahli keluarga tiba dulu.
    • Masyarakat Cina harus menunggu sehingga semua ahli keluarga tiba di depan meja makan sebelum mereka mula menjamu selera. Perbuatan ini dianggap sebagai tanda penghormatan terhadap semua ahli keluarga.
  • Dalam tokong tidak membenarkan memakai topi dan kasut.
    • Bagi masyarakat Cina yang menganuti agama Buddha, mereka tidak dibenarkan untuk memakai topi dan kasut semasa bersembahyang di dalam tokong. Hal ini kerana perbuatan ini akan dianggap tidak menghormati Tuhan.
  • Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah.
    • Selain di dalam tokong, masyarakat juga digalakkan untuk menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah seseorang. Perbuatan ini adalah untuk menghormati tuan rumah.
Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat India


  • Duduk bersila semasa makan.
    • Masyarakat India perlu duduk bersila semasa makan kerana cara duduk ini merupakan cara duduk yang tepat serta sopan semasa mereka menjamu selera. 
  • Tidak membazirkan makanan.
    • Kaum India tidak dibenarkan untuk membazirkan makanan kerana perbuatan ini dianggap tidak beretika serta tidak santun.
  • Senyap semasa bersembahyang.
    • Semasa bersembahyang, masyarakat India perlu senyap dan tidak boleh bising di dalam kuil. Perbuatan ini adalah untuk menghormati Tuhan.
  • Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam kuil.
    • Sama seperti kaum Cina, kaum India tidak dibenarkan memakai kasut semasa masuk ke dalam kuil kerana perlakuan ini dianggap tidak menghormati Tuhan.
  • Bersalam dengan orang yang lebih tua.
    • Apabila bertemu dengan orang yang lebih tua di mana-mana tempat, masyarakat India perlulah bersalam dengan mereka terutamanya orang tua yang dikenali sebagai tanda penghormatan terhadap mereka.


  • Kerjaya sebagai seorang guru tidak mengira kaum dan mereka akan mendidik murid-murid yang terdiri daripada pelbagai kaum.
  • Jadi, seorang guru mestilah sentiasa mengamalkan nilai-nilai kesantunan yang baik dari segi:
  1. Kesantunan Berpakaian
    1. Cara berpakaian yang sopan merupakan salah satu Peraturan Tatatertib dan Kelakuan bagi pejawat awam.
    2. Guru tidak boleh memakai pakaian yang boleh merangsang orang lain terutamanya dari segi jantina yang berbeza. Contohnya, memakai  pakaian yang menjolok mata seperti pakaian tembus pandang (transparence), menampakkan bahagian badan, blause yang terlalu mini atau terbelah terlalu tinggi.
    3. Guru seharusnya memakai pakaian  yang formal serta tidak menampakkan tubuh badan supaya boleh memberi teladan yang baik kepada anak murid selain menunjukkan peribadi seorang guru yang baik serta sopan.
  2. Kesantunan Tingkah Laku
    1. Gerak geri guru ketika menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu perlulah sopan. 
    2. Contohnya:
      • Semasa ibu bapa anak murid datang berurusan di sekolah  atau berkunjung ke sekolah atas sebab urusan, guru seharusnya melayan mereka dengan sopan santun.
      • Semasa duduk di dalam kelas, guru haruslah duduk dengan cara yang sopan.
      • Semasa berhadapan dengan orang yang kita hormati seperti guru besar atau pegawai dari jabatan, guru seharuslah memberi salam kepada mereka.
      • Apabila berjalan di tempat umum, guru perlulah menjaga tingkah laku mereka.
    3. Sebagai kesimpulan, tingkah laku guru menjadi model kepada anak didik.
  3. Kesantunan komunikasi
    1. Ketika komunikasi, guru perlu mengambil kira norma-norma budaya dan bukan hanya sekadar menyampaikan idea yang difikirkan sahaja.
    2. Cara berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam masyarakat setempat seperti masyarakat Melayu, Cina, India, Peribumi dan sebagainya.
    3. Perkataan atau bahasa yang digunakan perlulah sesuai dengan situasi ketika berkomunikasi.
    4. Guru yang tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan dianggap sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat, bahkan tidak berbudaya.
    5. Guru seharusnya menjaga tutur katanya agar sentiasa mengamalkan kesantunan bahasa dan mampu memiliki bahasa yang santun dan sesuai kepada muridnya, walaupun murid menunjukkan tingkah laku yang bermasalah.
    6. Guru seharusnya menggunakan bahasa yang lemah lembut dan halus apabila berkomunikasi dengan anak murid.
    7. Guru tidak boleh mengeluarkan kata-kata yang kasar semasa menegur anak murid walaupun guru berasa sangat marah.
    8. Guru juga menjadi teladan bagi murid dengan menerapkan kesantunan dalam setiap tutur katanya.

1 comment: