Tutorial:
Tugasan anda pada kali ini ialah:
Setiap kumpulan dikehendaki menonton sebuah drama atau filem Melayu dan sebuah drama atau filem satu kaum lain di Malaysia dan buat analisis tentang amalan budi bahasa yang terdapat dalam drama/filem tersebut. Amalan budi bahasa yang hendak dianalisis merangkumi semua aspek termasuk verbal dan bukan verbal.
Filem Melayu:
Tajuk Filem: Kasut Kelopak Jantung
Sinopsis:
Video ini
mengisahkan cerita tentang seorang guru, Cikgu Haron dengan seorang anak
murid beliau yang miskin, Ahmad. Ahmad yang tidak mempunyai wang untuk membeli kasut
sekolah sering berkaki ayam semasa di dalam kelas. Cikgu Haron yang tidak
mengetahui keadaan Ahmad berasa sangat marah dengan Ahmad kerana menganggap dia
tidak mendengar teguran beliau. Pada suatu hari, Cikgu Haron menyuruh Ahmad
memakai kasut yang diperbuat daripada kelopak jantung yang dipetik. Perbuatan
ini telah melukai hati Ahmad.
Pada keesokkan harinya, Ahmad tidak pergi ke sekolah dan
Cikgu Haron mendapat tahu bahawa Ahmad ingin berhenti sekolah. Sebagai seorang
guru yang bertanggungjawab, Cikgu Haron telah mengunjungi rumah Ahmad. Beliau
mendapati bahawa Ahmad tidak mempunyai wang untuk membeli kasut sekolah. Beliau
amat kesal akan perbuatan sendiri yang tidak menyiasat keadaan Ahmad terlebih
dahulu sebelum mendenda Ahmad. Beliau pun membeli sepasang kasut sekolah untuk
Ahmad supaya dia boleh meneruskan pelajarannya di sekolah. Selepas 30 tahun, Ahmad
memiliki sebuah kedai kasut sendiri dan dia telah menghadiahkan sepasang kasut
kepada Cikgu Haron bagi membalas budi Cikgu Haron.
Contoh Amalan Budi Bahasa:
1.Masa:00:40-01:18
**Ahmad mengenang
budi kerana dia telah menghadiahkan sepasang kasut kepada Cikgu Haron sebagai
tanda penghargaan terhadap tindakan
Cikgu Haron yang pernah membantunya untuk meneruskan pelajarannya di sekolah
dengan menghadiahkan kasut sekolah kepadanya.
(Kita seharusnya pandai mengenang budi orang yang pernah membantu kita.)
2.Masa:01:50-02:00
**Para pelajar
mengucapkan selamat pagi kepada Cikgu Haron yang masuk kelas serta mengucapkan
terima kasih apabila diminta duduk.
(Kita sebagai pelajar sepatutnya menghormati guru kita.)
3.Masa:07:50-08:18
**Cikgu Haron dan ibu Ahmad
bersopan santun apabila menjalankan perbualan mereka. Cikgu Haron memberi salam
kepada ibu Ahmad dan bertanya tentang kepergian Ahmad dengan sopan. Ibu Ahmad
pula membalas salam Cikgu Haron dengan bersopan santun.
(Kita seharusnya bersopan santun dan berbudi bahasa apabila bercakap dengan orang lain.)
4.Masa:08:20-08:41
**Ahmad bersopan santun kerana dia memberitahu ibunya bahawa dia telah
balik.Dia juga memberi salam kepada ibu dan Cikgu Haron dengan sopan.
(Kita mestilah menghormati orang yang lebih tua daripada kita seperti ibu bapa dan guru.)
(Kita mestilah menghormati orang yang lebih tua daripada kita seperti ibu bapa dan guru.)
5.Masa:09:40-09:50
**Cikgu Haron meminta maaf daripada Ahmad kerana beliau selalu memarahinya
sebelum menyiasat sebab-sebab Ahmad selalu tidak memakai kasut sekolah.
(Kita seharusnya berani mengaku kesalahan dan meminta maaf daripada orang lain apabila kita telah melakukan kesalahan.)
6.Masa:09:50-10:00
**Ahmad berterima kasih kepada
Cikgu Haron apabila dia menerima kasut sekolah baharu yang dihadiahi oleh Cikgu
Haron.
(Kita mestilah mengucapkan terima kasih kepada orang yang telah membantu kita.)
Contoh Amalan Tidak Berbudi
Bahasa:
1.Masa:02:10-02:15/02:30-02:32/02:54-02:56/03:04-03:06
**Rakan sekelas Ahmad mentertawakannya apabila dia dimarahi oleh Cikgu
Haron.
(Rakan sekelas Ahmad tidak
sepatut ketawa dalam keadaan ini sebaliknya mereka seharusnya menghormati
Ahmad.)
2.Masa:02:28-02:30
**Cikgu Haron menggunakan bahasa kasar semasa menegur Ahmad, iaitu “aku bagi kang”.
(Sebagai seorang guru, Cikgu Haron
tidak sepatutnya menggunakan bahasa kasar dalam memberi teguran kepada Ahmad
yang tidak memakai kasut sekolah di dalam kelas malah beliau perlu menegur Ahmad secara berbudi bahasa.)
3.Masa:04:30-06:00
**Cikgu Haron telah melakukan perbuatan yang menyinggung perasaan
Ahmad iaitu menyuruh Ahmad memakai kasut yang diperbuat daripada kelopak
jantung. Hal ini menunjukkan Cikgu Haron tidak pandai menjaga hati anak murid
kerana perbuatan beliau telah menyebabkan Ahmad berasa amat sedih.
(Cikgu Haron sepatutnya menyiasat
sebab-sebab Ahmad tidak memakai kasut sekolah terlebih dahulu sebelum beliau
mendenda Ahmad untuk memakai kasut kelopak jantung supaya dapat menjaga hati Ahmad dan
menghormatinya.)
4.Masa:06:00-06:31
**Rakan-rakan Ahmad mentertawakannya yang terpaksa memakai kasut kelopak
jantung. Perbuatan rakan-rakan ini telah menyebabkan Ahmad berasa rendah diri dan
sedih.
(Rakan-rakan Ahmad tidak sepatut
mentertawakannya apabila dia didenda untuk menjaga maruah Ahmad.)
Filem India:
Tajuk Filem:Guru
Tajuk Filem:Guru
Video:Guru
Sinopsis:
Video Tamil ini mengisahkan cerita tentang
seorang guru yang telah bersara, Encik Shenbaga Perumal dengan seorang anak murid lelaki beliau
yang suka bermain bola kriket. Pada suatu hari, budak itu sedang bermain bola kriket dan malangnya
bola kriket itu terlepas masuk ke dalam rumah
Encik Shenbaga Perumal. Bola itu terkena cenderamata yang sangat
istimewa bagi Encik Shenbaga. Cenderamata tersebut jatuh ke atas lantai dan terpecah. Beliau
berasa sangat sedih kerana
cenderamata tersebut merupakan hadiah yang dianugerahkan oleh pihak sekolah sebagai tanda penghargaan terhadap beliau yang mengajar di sekolah
selama 30 tahun.
Beliau pun keluar dari
rumah untuk mengetahui siapa pemilik bola kriket tersebut. Beliau mendapat tahu bahawa budak yang menunggu di depan rumah beliau merupakan orang yang memecahkan cenderamata. Encik Shenbaga Perumal juga mengetahui bahawa budak tersebut suka bermain
kriket dan tidah pernah lulus dalam mata pelajaran Matematik sebelum ini
melalui pemberitahuan ibunya. Beliau turut sudi membantu budak tersebut bagi mengatasi kelemahannya dalam mata
pelajaran Matematik. Beliau mendapat idea untuk menggunakan bola kriket
sebagai bahan pengajaran supaya budak lelaki tersebut lebih memahami secara
mendalam dengan apa yang telah diajar oleh beliau. Akhirnya, Encik Shenbaga
Perumal dan budak lelaki tersebut dapat
memahami antara satu sama lain secara mendalam.
Contoh Amalan Budi Bahasa:
1.Masa:00:11-00:20/01:05-01:32
**Pihak sekolah mengenang jasa Encik Shenbaga Perumal dengan menganugerahkan sebuah cenderamata sebagai tanda penghargaan terhadap beliau
yang mengajar para pelajar di sekolah selama 30 tahun.
(Kita seharusnya pandai mengenang jasa guru yang mengajar kita.)
2.Masa:02:30-02:37
**Ibu budak lelaki
bersopan santun apabila menjalankan perbualan dengan Encik Shenbaga Perumal. Ibu budak lelaki meminta pertolongan daripada Encik Shenbaga Perumal untuk mengajar anaknya mata pelajaran Matematik.
(Kita mestilah bersopan santun apabila bertutur dengan orang lain terutamanya apabila kita hendak meminta pertolongan daripada orang lain.)
3.Masa:02:38-02:40
**Encik Shenbaga Perumal berbaik
hati kerana beliau bersetuju dengan serta-merta apabila ibu budak lelaki tersebut
meminta pertolongan daripada beliau.
(Kita sepatutnya menolong orang lain yang memerlukan pertolongan kita secara ikhlas dan sukarela.)
4.Masa:03:45-04:15
**Encik Shenbaga Perumal bersikap
sabar kerana walaupun beliau tahu bahawa budak lelaki itu bermain bola
kriket dan tidak menumpukan perhatian di dalam kelas, beliau masih tidak memarahinya. Malah beliau mencari jalan untuk menarik perhatian budak lelaki itu di dalam kelas.
(Kita perlulah bersikap sabar dan toleransi dengan perbuatan orang lain yang tidak menyenangkan kita.)
5.Masa:04:16-04:22
**Budak lelaki tersebut bersopan
santun apabila menanya Encik Shenbaga Perumal tentang soalan mengenai mata
pelajaran Matematik.
(Kita sepatutnya menanyakan soalan dengan bersopan santun dan berlemah lembut untuk menghormati orang lain.)
6.Masa:04:34-04:58
**Encik Shenbaga Perumal beramah
mesra dengan budak lelaki tersebut semasa beliau menggunakan bola kriket
sebagai bahan pengajaran bagi menerangkan salah satu topik daripada mata
pelajaran Matematik.
(Kita sepatutnya bersifat ramah mesra apabila bergaul dengan orang lain.)
7.Masa:05:02-05:04
**Budak lelaki tersebut bersopan santun
apabila menanya Encik Shenbaga Perumal tentang sama ada dia akan lulus dalam ujian Matematik atau tidak.
(Kita seharuslah bersopan santun apabila menanyakan sesuatu perkara terutamanya apabila menanya guru kita dan ibu bapa kita tentang sesuatu perkara.)
Contoh Amalan Tidak Berbudi
Bahasa:
1.Masa:00:21-00:50
**Encik Shenbaga Perumal tidak membalas teguran isteri beliau dan beliau hanya mengangguk
kepala sahaja apabila isteri beliau bertanyakan soalan.
(Encik Shenbaga Perumal
sepatutnya membalas teguran isteri beliau serta menjawab soalan isteri beliau untuk menghormati isteri beliau.)
2.Masa:01:56-02:11
**Budak lelaki tersebut tidak
menghormati Encik Shenbaga Perumal kerana dia meminta balik bola kriketnya daripada Encik Shenbaga Perumal dengan biadap.
(Budak lelaki seharusnya bersopan santun apabila berhadapan dengan orang yang lebih tua daripadanya.)
3.Masa:03:20-03:37
**Budak lelaki tersebut tidak bersopan kerana semasa Encik Shenbaga
Perumal mengajar mata pelajaran Matematik di dalam kelas, budak tersebut tidak menumpukan perhatian.
(Budak lelaki tersebut sepatutnya
menumpukan perhatian di dalam kelas apabila Encik Shenbaga Perumal
sedang mengajar untuk menghormati gurunya.)
No comments:
Post a Comment